Metoda predării ONLIE

prof. Dan Crăciun

În ultimul an este o reală provocare predarea online pentru profesori, elevi și chiar pentru familia elevilor.

Una dintre cele mai importante adaptări necesare predării cu succes a conținutului ce este necesar să fie asimilat de către destinatar implică alegerea adecvată a metodei folosite.

Vom prezenta diferite tipuri de predare online ce pot fi folosite de către profesori.

      A. Dispozitive de tip Tablă

  1. Tablă filmată online
  2. Display interactiv SMART Board
  3. Tablă smart

       B. Dispozitive mobile

  1. tabletă grafică
  2. tabletă notes display ReMarkable 2
  3. Tabletă cu display grafic (iPad)
  4. Smartphone de tip Note

      C, Materiale de predare online

  1. Soft educațional
  2. Videoclip
  3. Prezentare de tip Power Point
  4. Partajare manual PDF

     D. Evaluarea online

  1. Evaluarea online individuală
  2. Evaluarea online prin lucrare scrisă

Dispozitive de tip Tablă

  1. Tablă filmată online

Cel mai simplu mod de predare este filmarea tablei fizice, a tablei obișnuite White Board, pe care scriem cu markerul și o filmăm cu camera de la laptop / tabletă sau cu o cameră web..

Acest tip de predare online este cel mai apropiat de predarea tradițională și permite profesorului să se adapteze foarte ușor, pentru trecerea de la predarea clasică la predarea online. Tabla poate fi cea de la școală sau o tablă montată acasă pe perete. Mai ales pentru colegii profesori care întâmpină reale dificultăți în trecerea la predarea online, în primele săptămâni recomandăm folosirea acestei metode.

Există dezavantaje ce țin de calitatea conexiunii de internet și alterarea imaginii transmise elevilor.

2. Display interactiv SMART Board

Tabla interactiva de tip display grafic aceasta este metoda cea mai eficientă de predare online deoarece permite utilizarea unui instrument ce ne oferă feedback în timp real din partea tablei grafice și de asemenea dimensiunile acestea sunt suficient de mari pentru ca predarea să fie confortabilă.De regulă diagonala acestui dispozitiv este de aprox. de 2 m.

Din păcate foarte puține instituții de învățământ sunt dotate cu astfel de display-ul grafice interactive. Practic într-un mare oraș putem număra pe degete școlile ce au un astfel de dispozitiv.Cu atât mai puțin putem vorbi despre dotarea o astfel de dispozitive datorită prețurilor ridicat numeroase săli de clasă.

3. Tablă smart

Tabla smart implică utilizarea unui dispozitiv electronic de tip ecran de proiecție smart pe care se proiectează imaginea, ce poate fi transmisă la distanță. Este un dispozitiv interactiv, însă prezintă două dezavantaje. În primul rând necesită utilizarea unui video proiector, ceea ce face ca prețul de cost al ansamblului să fie mare și incomod într-o cameră obișnuită de apartament. Al doilea inconvenient este acela că e necesar să ne familiarizăm cu această tablă – dacă ne poziționăm incorect trupul sau mâna în timp ce scriam, acestea produc umbră pe ecran și acoperă o parte din informații.

Al doilea dezavantaj este dat de latența dispozitivului, între momentul scrierii și momentul apariției pe ecran fiind o întârziere de 1 – 2 secunde. De asemenea, răspunsul acestei table smart la grafice, desene, scheme etc. este într-o mică măsură întârziat și necesită o perioadă de adaptare din partea profesoruluin ce, de regulă, se întinde pe mai multe sesiuni de lucru. În mod frecvent abia după 3, 4 sau 5 sesiuni de lucru putem spune că ne-am acomodat cat decât cu acest dispozitiv.

Dispozitive mobile

În ceea ce privește dispozitivele portabile aici avem foarte multe variante din care să alegem. Vom face o trecere în revistă a acestor posibilități

  1. Tabletă grafică

Tableta grafica este un dispozitiv dedicat acestui gen de aplicații. Este foarte important ca suprafața tablete grafice să fie suficient de mare. Din acest motiv recomandăm o tabletă ce să aibă diagonala de minim șase inch, însă ideal este să utilizăm o tabletă de 8, 9 sau chiar 10 inch.

De asemenean contează foarte mult viteza de răspuns din partea stilus-ului asupra sistemului, altfel spus viteza de scriere – și vă recomandăm un minim de 233 pixeli/secundă în ce privește această viteza. De asemenea există tablete grafice cu butoane fizice asociate în lateralul tabletei, ce au diferite funcții de scriere și editare. Principalul dezavantaj al acestui dispozitiv este acela că nu oferă un feedback direct pe suprafața tabletei grafice, această suprafață fiind o bucată de plastic de culoare neutră – gri sau negru în majoritatea cazurilor. Așadar vom avea nevoie de un număr adecvat de sesiuni de adaptare – de la 3 la 5 – pentru a ne familiariza cu scrierea pe suprafața de plastic a tablete grafice și cu feedback-ul primit de pe ecranul dispozitivului la care este conectată, de exemplu de pe ecranul laptopului. Avantajul este că funcționarea acestui dispozitiv este în timp real, așadar ne oferă posibilitatea de a transmite în mod direct toate ideile pe care dorim să le comunicăm și de a face corecțiile în timp real în funcție de inspirația de moment în reprezentarea grafică a acestor idei.

De asemenea aici sunt foarte importante aplicațiile pe care le putem utiliza. Spre exemplum în aplicația Google Classroom, modulul Whiteboard oferă un cursor de forma unui disc alb cu diametru mare, ceea ce nu permite o scriere foarte precisă sau o schiță realizate cu mare acuratețe, decât după 10:20 de sesiuni de acomodare.

Aplicația OneNote de la Microsoft pe de altă partem se dovedește a fi mult mai adecvată unei transmită cu acuratețe a reprezentărilor grafice și chiar a scrisului de mână, deoarece markerul reprezentat pe ecran are o formă mult mai potrivită.

Există și alte softuri specializate pentru activitățile de predare online, printre care și softul proprietar al tableta grafice. Putem folosi cu succes acest soft, deoarece în majoritatea aplicațiilor de predare online avem și funcția de partajare a unei ferestre a ecranului, iar această fereastră poate fi chiar aplicația dedicată tabletei grafice.

2.Tabletă ReMarkable 2

Un alt tip de tabletă ce permite predarea online este o tabletă dedicată scrisului de mână, cu interacțiune vizuală monocromatică (alb-negru) de tipul ReMarkable sau ReMarcable 2. Acest dispozitiv este extrem de interesant, el fiind foarte prietenos cu utilizatorul, după mai multe sesiuni de lucru oferind chiar impresia surprinzătoare că scriem pe un blocnotes din hârtie. Atât răspunsul rapid de pe ecranul tabletei, cat și modul de alunecare a stilus-ului dedicat pe suprafața ecranului, dar chiar și ecranul propriu-zis ce funcționează doar cu lumina ambiantă (adică nu este luminat din spate ca majoritatea tabletelor) oferă o experiență extrem de plăcută. celui care scrie pe acest dispozitiv

În ceea ce privește predarea online, există anumite dezavantaje. Această tabletă are deocamdată doar o versiune beta implementată pentru conectare în timp real cu aplicația dedicată de pe PC. sau leptop, astfel încât în realitate nu apare instantaneu ceea ce scriem pe suprafața tabletei în aplicația din computerul nostru. Totuși acest modul beta permită o actualizare a imaginii ce există propriu-zis pe ecranul tabletei cu softul din computer, altfel spus o sincronizare a dispozitivului cu PC-ul, atunci când defilăm pagina înainte sau înapoi, sau atunci când facem altă operație de sistem cum ar fi salvare, trecerea la un alt fișier, etc. Acest inconvenient este deocamdată într-o oarecare măsură deranjant, dar estimăm că cei de la firma norvegiană ReMarcable vor obține o versiune finală a acestui produs beta de sincronizare live între dispozitiv și softul dedicat din computer.

Pe de altă parte, acest dispozitiv prezintă un mare avantaj și anume acela că poate memora fișierele de predare, astfel încât aceste fișiere să poată fi utilizate ulterior la alte clase, sau chiar la predare online pentru nivelul de studiu ce va intra peste un an în clasa pentru care am conceput lecția respectivă. Altfel spus, ne permite să stocăm aceste lecții care, chiar dacă la început sunt stângace și cu oarecare lipsă de eleganță în aspect,treptat, după mai multe sesiuni de lucru (între 7 și:10), predarea devine foarte fluentă, iar lecțiile obținute devin o veritabilă bază de date pentru predarea ulterioară, ce poate fi partajată și cu alți colegi din aceeași specialitate.De remarcat faptul că aceste produse finale sunt în format PDF, ceea ce face ca ele să poată fi utilizate de orice profesor ulterior, indiferent dacă are sau nu acest dispozitiv în dotare. Pur și simplu obținem mai multe pagini PDF, iar acest fișier poate fi derulat în mod clasic pe orice calculator. Avantajul este că formulele, graficele și desenele pot fi realizate de mână cu o mare ușurință, nu necesită editoare foarte laborioase de redactare, ceea ce permite ca predarea online să se realizeze ușor și plăcut.

Merită să menționăm un dezavantaj specific acestei tablete. Este necesar ca profesorul să aibă o vedere foarte bună sau măcar bună. În caz contrar, micile inadvertente realizate de profesor pe ecranul de 10 inch al dispozitivului vor fi mărite, pe ecranul computerului, ajungând să apară ca niște nepotriviri cu linia de scriere sau cu schița realizată, sau cu formula pe care dorește să o scrie, aspectul estetic lăsând de dorit. Desigur în cazul utilizării ochelarilor de vedere, acest dezavantaj este eliminat.

3. Tabletă cu display grafic (iPad)

Tablete grafice de tip display sau, altfel spus, display-ul grafic, este probabil cea mai convenabilă pentru predarea online. Putem utiliza o tabletă de exemplu iPad sau Samsung, etc., care permite scrierea cu ajutorul unui stilus dedicat. Este o modalitate destul de utilă. La început veți întâmpina anumite dificultăți în stabilirea setărilor adecvate ca grosimea liniei de scriere, culoarea acesteia, înălțimea unui rând de scriere, etc.

Majoritatea aplicațiilor de pe astfel de dispozitive prezintă și pagini cu format prestabilit, care au rânduri de scriere corespunzătoare, mai înalte sau mai mici, pe pagina dictando sau cu pătrățele. Odată ce ne-am obișnuit (între 3 și 5 sesiuni de adaptare) utilizarea este extrem de plăcută și avantajul acestor dispozitive este că ele se pot conecta direct la aplicația de predare online de tip Classroom, etc. Aici pot apărea la început unele dificultăți în ceea ce privește conturile de utilizator, deoarece de regulă o astfel de tabletă este personală și este utilizată folosind un cont personal, iar aplicațiile de predare online cum ar fi de exemplu Classroom, necesită logarea cu contul de utilizator instituțional de la instituția de învățământ de care aparținem. După ce am introdus și cel de-al doilea cont, va fi necesar să verificăm de fiecare dată că ne logan de pe contul instituțional în respectiva platformă, iar apoi totul va funcționa foarte ușor.

Dezavantajul acestei modalități este că, de cele mai multe ori, vom scrie cu caractere relativ mari în comparație cu celelalte metode, dar pe de altă parte, interacțiunea între profesor și elevii din clasa online este foarte bună. În plus display-ul grafic permite uutilizarea culorilor, a diferitelor forme geometrice presetate sau a diferitelor moduri de scriere.

4. Smartphon de tip Note

Este modalitatea de utilizare a unui smartphon (mini-tabletă) cu display grafic, prevăzut cu stilus de scriere pe ecran, de exemplu cele din categoria Note.

Și această modalitate prezintă toate avantajele oferite de display-ul grafic conectat la internet despre care am vorbit la punctul anterior. Dezavantajul este dimensiunea relativ mică a ecranului: 6,2 – 7,8 inch, care poate fi suficientaă unior utilizatori, pentru a putea transmite formule, grafice sau desene la diferite probleme sau diferite lecții de predare online. Totuși, în cazul folosirii unui astfel de telefon mobil recomandăm utilizarea suplimentară a unor materiale deja realizate de tip JPG sau PDF, etc., ce să fie partajate elevilor atunci când este vorba de schițe sau desene mai complicate, cum ar fi alcătuirea unui motor termodinamic, sau o schemă electrică mai complexă.

Iată că am prezentat constelația dispozitivelor mobile utile unei predări online consistente.

Materiale de predare online

În ceea ce privește mijloacele de predare online de tipul produselor Softwere sau Office finite, cum ar fi diferite fișiere cu lecții etc., și aici putem distinge mai multe categorii.

  1. Soft educațional

Trebuie să precizăm că există o mare varietate de Softuri pentru predare și fiecare profesorn, în funcție de specialitatea sa, va căuta să aleagă softul educațional care i se potrivește cel mai bine. Amintim aici softurile realizate de Intuitext ce au lansat seturi de lecții la mai multe materii, printre care științele sunt reprezentate din plin.

Astfel, avem deja două CD-uri de lecții de fizică, de exemplu, de la această firmă, iar prețul unui astfel de pachet este accesibil oricărui profesor. Aceste seturi  de lecții pot fi achiziționate chiar și de școală la care predăm. Avantajul utilizării unui astfel de soft este că nu necesită nici un fel de dispozitiv suplimentar de tip tablă, tabletă, etc. Este utilizat doar softul respectiv și în cadrul lui ajustăm diferite valori ale unor parametri, iar apoi apăsând pe butonul play se poate desfășura modul dinamic al acestui veritabil experiment frontal virtual.

2. Videoclip

Un alt tip de lecții de predare online include videouri dedicate lecției respective, atât video-ul ale unor experimente, cat și videouri de predare ce sunt realizate de diferiți profesori și încărcate pe diferite platforme, ce permit de cele mai multe ori, accesul  gratuit. Este foarte util să avem o astfel de bază de date ce să conțină măcar câteva video-uri cu lecții, pe care le putem găsi cu ușurință prin căutare pe internet.

Va atrag atenția că găsirea unui video potrivit lecției noastre poate fi destul de laborioasă și vă recomand să vă rezervați 1 – 2 ore pentru a căuta cel mai potrivit video pentru lecția pe care doriți să o țineți, și de asemenea, să aveți în vedere că este posibil să nu găsiți un video accesibil pentru lecția dată. Într-un astfel de caz va fi necesar să apelăm la una dintre metodele prezentate, sau – de ce nu? – să filmăm chiar noi un videoclip adecvat.

3. Prezentare de tip PowerPoint

Mai putem utiliza prezentări de tip PowerPoint sau echivalentul acestora. Redactarea unei lecții PowerPoint durează mult și necesită un efort considerabil.Totuși există foarte multe lecții la care găsim deja prezentări gata elaborate, iar corecțiile pe slide-urile pe care dorim să le schimbăm se pot face relativ ușor.

Totuși în acest caz vă recomandăm să vă luați un timp între 30 – 90 minute pentru pregătirea unei astfel de prezentări la o lecție anume. Chiar dacă pregătire durează mai mult, ne vom face o bază de lecții de acest tip pe care o vom putea utiliza ulterior în mod sistematic.

4. Partajare manual PDF

Cea mai simplă modalitate de predare online atunci când nu avem la dispoziție dispozitive dedicate și nici un video, ori o prezentare, ce să susțină respectiva lecție, este utilizarea efectivă a unui manual în format PDF. Găsim astfel de manuale de exemplu pe  https://www.manuale.edu.ro/.

Totuși din nefericire, chiar și pe acest portal, unele manuale de la anumite edituri lipsesc, ceea ce trebuie să recunoaștem, este o carență regretabilă și ar merita ca Ministerul Educației să fie mult mai atent cu oferta acestor manuale online, măcar în ceea ce privește Editura Didactică și Pedagogică. Chiar și într-o astfel de situație neplăcută, putem să solicităm realizarea unei scanări a manualului pe care îl avem deja la dispoziție, la orice centru de copiere, și în schimbul unei sume acceptabile obținem  fișierul PDF cu manualul respectiv, pe care apoi îl partajăm elevilor în cadrul lecțiilor. Dezavantajul este că acolo unde manualul nu prezintă lucrurile așa cum am dori noi, nu avem prea multe posibilități de a face corecțiile necesare. Dacă dispunem totuși de un dispozitiv de tip ReMarkable ce poate face adnotări pe marginea unui fișier PDF în spațiile libere ale paginii, ori poate chiar insera pagini, putem să corectăm acele lecții într-un mod convenabil și să obținem astfel un fișier PDF completat după necesitățile noastre.

Această modalitate de predare este foarte facilă profesorilor ce sunt la începutul predării online și ne permite o adaptare foarte ușoară de la modul clasic de predare la predarea online de calitate. Recomandăm din acest motiv, mai ales începătorilor, să utilizeze această metodă de predare online, deoarece chiar de la prima sesiune de lucru, ora se poate desfășura într-un mod acceptabil sau chiar foarte bun. Totuși vă recomandăm să combinați gradat această metodă și cu altă metodă de predare online dintre cele pe care le-am prezentat deja.

Am trecut în revistă cele mai importante metode de predare online și observați că putem începe cu modalități foarte simplă, ușor de utilizat de către profesor, iar apoi să creștem complexitatea din aproape în aproape până când vom obține rezultatul dorit.

Evaluarea online

O parte importantă a lecțiilor online în învățământul preuniversitar o reprezintă evaluarea.

Evaluarea online este o parte delicată și necesită să avem în vedere foarte multe aspecte. Un aspect esențial legat de evaluarea online implică și eliminarea fraudelor din partea elevilor. Pentru aceasta este necesar ca elevii să aibă camerele pornite în timpul evaluării.

  1. Evaluarea online individuală

Dacă este vorba de o evaluare orală individuală, ne putem aștepta oricând ca elevul să aibă fie un caiet deschis în zona ecranului, fie o fotografie pe ecran a respectivei lecții din care îl ascultăm, fie un alt dispozitiv plasat ăntr-o anumită zonă în cameră, iar noi ca evaluator nu avem controlul asupra acestor aspecte. Totuși îi putem cere elevului să privească drept spre cameră – și aici trebuie să știți că privirea drept spre cameră face foarte dificilă citirea de către elev a diferitelor informații, fie de pe suport scrisn fie de pe suport digital. O altă metodă pe care am aplicat-o frecvent a fost ca atunci când observ că elevul primește mereu într-o anumită regiune, nefiresc orientată față de postul său de lucru, să îi solicit să își schimbe orientarea privirii în partea opusă, adică să își orienteze privirea spre dreapta, spre exemplu, sau spre stânga, după caz.  Această modalitate a fost suficientă pentru a înlătura tentativele de fraudă ale elevilor în cazul ascultării online.

O altă modalitate de fraudă pe care o pot utiliza elevii este cea cu ajutorul căștiilor. Ei pot folosi căști  și să ne spună că în încăpere este un alt membru al familiei care participă la predarea online, fie că este frate, soră, fie că este un părinte, etc. cel mai simplu mod de a depăși această tentativă de fraudă a elevului este de a face salturi în materie de la un aspect la altul, dar bineînțeles că această metodă e posibil să nu fie eficientă în orice situație. Rămâne la latitudinea profesorii să aprecieze dacă elevul pare că furnizează propriile sale cunoștințe atunci când este întrebat, sau dimpotrivă pare că așteaptă să i se șoptească răspunsurile în cască, ete.

2. Evaluarea onlne prin lucrare scrisă

Verificarea unei evaluări corecte în cazul unei  lucrări scrise și a eliminării tentativelor de fraudă este mult mai dificilă. Datorită funcționării internetului în locuințe, se petrece frecvent ca în anumite zone, cartiere, etc., fie viteza de transfer de date să scadă, fie chiar să cadă complet pentru 1 – 2 minute.  Aceasta se reflectă în dispariția imagini, în prima fază, de pe monitorul profesorului, cât și al celorlalți elevi participanți la evaluarea scrisă online. Atunci când deplasăm mouse-ul, în zona de ecran unde este bulina ce reprezintă elevul respectiv ne va apărea scris, ca o mențiune, dacă este vorba de o problemă de conexiune, deși camera elevului este pornită. Totuși acest mesaj de informare nu apare întotdeauna și nu putem fi în totalitate siguri de acest aspect.

 Tocmai pentru a evita astfel de situații, în ceea ce mă privește, am făcut o adaptare foarte clară. Astfel am hotărât să nu evaluez cunoștințele memorate de elev, ci competențele sale specifice. Din acest motiv, am dat în ultimele luni lucruri cu acces la manuale și caiete, în acest mod oferindu-le chiar noi posibilitatea de a accesa lecțiile predate, fie din manual, fie din caiet, fie din notițele pe care și le-a luat. Astfel problema fraudei este eliminată chiar din start. Desigur că nivelul de dificultate al subiectelor este ceva mai mare – dar nu cu mult! – iar subiecte de tip teoretic identice cu cele predate vor trebui, pe cat posibil, să fie evitate.

Totuși această modalitate „cu cărțile pe bancă” este o metodă foarte utilă pe care trebuie să recunosc că o foloseam uneori și în predarea față în față și ne oferă un feedback interesant asupra elevilor care cu adevărat au învățat la respectiva lecție. Desigur că în astfel de situații adaptăm puțin problemele, punând în joc și creativitatea elevilor. Totuși vă atrag atenția să nu măriți prea mult gradul de dificultate, caz în care notele elevilor vor fi foarte mici. În ceea ce mă privește, am preferat să merg din aproape în aproape, de la un grad de dificultate mic către unul mediu, observând înscrierea notelor pe curbei-clopot a lui Gauss, pentru a fi sigur că adaptarea modului de evaluare este corectă atât din punctul de vedere al profesorului și al îndepărtării posibilității elevilor de a trișa, cât și din acela al elevului, pentru a îi oferi corect nota maximă atunci când s-a pregătit foarte bine și a îi oferi o notă bună atunci când s-a pregătit bine.

În speranța că toate aceste informații vă vor ajuta măcar puțin în predarea și evaluarea online, vă doresc tuturor un deplin succesul școlar!

BIBLIOGRAFIE

https://www.didactic.ro
https://www.manuale.edu.ro
https://www.youtibe.ro
https://www.intuitext.ro/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *