Pregătirea pentru atingerea succesului la Examenul de Bacalaureat

prof. Dan Crăciun

Foarte puțini profesori, psihologi și autori insistă pe organizarea pregătirii elevului pentru Examenul de Bacalaureat, deși aceasta este partea esențială a unei pregătiri de succes. Tocmai de aceea voi prezenta în continuare aceste etape.

  1. Alegem scopul propus: Promovarea cu deplin succes a Examenul de Bacalaureat

2. Identificăm dificultățile:

a. eventuale carențe în pregătirea la materiile obligatorii și la cele dintre care putem alege ca opțiuni;

b. eventuale dificultăți în gestionarea emoțiilor;

c. eventuale dificultăți la unele materii ce pot aduce riscul de corigență;

d. eventuale absențe nemotivate în număr mare ce pot aduce riscul exmatriculării;

e. eventuale probleme de sănătate sau de altă natură (familiale, de resurse financiare, de condiții de studiu, etc.) ce ar putea aduce riscul unui abandon școlar;

3. Alegerea disciplinelor de examen și a capitolelor de examen și elaborarea planului de studiu și de acțiune, inclusiv a calendarului de pregătire și a contactării unui meditator, dacă ajungem la concluzia că acest lucru este necesar, la una/unele materii. Cuprinderea în acest plan și a angrenării unor tehnici potrivite pentru gestionarea emoțiilor;

4. Începerea efectivă a studiului sistematic, conform calendarului de pregătire stabilit și integrarea astfel gradată în noul statut de elev ce studiază perseverent toate materiile obligatorii și pe cele alese pentru examen, a angrenării unor tehnici potrivite pentru gestionarea emoțiilor, cât și a eventualelor măsuri remediale ale contextului (referitoare la alte materii, absențe, mediul de studiu, etc);

5. Ajustarea, reorganizarea planului de studiu în conformitate cu experența acumulată deja, includerea în Calendarul  de studiu a orelor de rezervă (extinderi pentru recuperare) și a orelor periodice de recapitulare și a angrenării unor tehnici potrivite pentru gestionarea emoțiilor cât și a eventualelor măsuri remediale ale contextului(referitoare la alte materii, absențe, mediul de studiu, etc). Acum se reglează ritmul de studiu;

6. Derularea element cu element a acțiunilor cuprinse în Calendarul ajustat de studiu, inclusiv a Simulărilor, a măsurilor remediale ce rezultă în urma Simulărilor, cât și a eventualelor măsuri remediale ale contextului (alte materii, absențe, mediul de studiu, etc.) până la finalizarea completă a programului;

7. Pregătirea pentru ziua/zilele Examenului, respectarea recomandărilor de odihnă, recapitulării esențializate și a unei alimentații potrivite în acele zile, inclusiv anumite exerciții fizice cu efort moderat sau exerciții de respirație, relaxare, etc. și a angrenării unor tehnici potrivite pentru gestionarea emoțiilor. Prezentarea la Examen și realizarea lucrării cu acuratețe, calm, atenție stăruitoare și concentrare maximă, toate acestea obținute în virtutea pregătirii atente, sistematice și complete realizată metodic. Predarea lucrării în condiții potrivite și apoi așteptarea cu răbdare a rezultatului urmărit: Succesul în Examenul de Bacalaureat!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *